Digitale EbenhaŽzer 3.0

De digitale EbenhaŽzer is een simulator van de EbenhaŽzer waarbij je kunt oefenen met manoeuvreren op de motor. Je kunt vrijwel alle manoeuvres proberen zoals:

  • Draaien met en zonder zwaard
  • Aanleggen aan alle soorten wallen
  • Afvaren van alle soorten wallen
  • Uitdraaien

Deze nieuwe versie bevat 24 lessen die uitgebreid stil staan bij de besturing en alle elementaire manoeuvres. Als je al deze lessen hebt gedaan, begrijp je veel meer wat de bemanning doet op de echte EbenhaŽzer.

Toegevoegd zijn nu ook sluizen en bruggen en er kan nu gevaren worden in drie verschillende vaargebieden: Harlingen, Workum en het Twentekanaal

Het programma is gebaseerd op een vereenvoudigde rompvorm waarop wrijving en lift krachten werken. Het bevat diverse krachten:

  • Motor (met schroefeffect)
  • Roer (met lift krachten, en loslaten van stroming)
  • Zwaarden (kunnen ook wijken)
  • Wrijving door het water
  • Wrijving door de lucht
  • Lijnen
  • (elastische) Botsingen met de kade

De boot vaart in een volledig drie dimensionale wereld, alleen zijn alle krachten en bewegingen in het twee dimensionale vlak. Het gedrag van het schip is zo realistisch mogelijk gemaakt. Daarom duurt een aanleg ook best lang, net als in het echt. Je kunt de tijd daarom versnellen.

Het programma is geprogrammeerd in Java en maakt gebruik van de grafische OpenGL bibliotheek.

De digitale EbenhaŽzer bevat nu ook realistische hemellichamen. De zon, maan, planeten en ruim 1600 sterren. Afhankelijk van de tijd en datum zie je andere sterren, een andere zonsopkomst of een andere fase van de maan. De positie van de hemellichamen hebben een afwijking van maximaal 2 boogminuten.

Met dank aan:
Steven te Brinke voor programeer hints en OpenGL adviezen
Roger Jeurissen voor de adviezen en vergelijkingen van de fysica van het schip
Menno Tammens voor mac en linux scriptjes

Downloads

De digitale EbenhaŽzer 3.0 is geschreven in java. Je hebt java programmatuur nodig op je computer, gelukkig heeft tegenwoordig vrijwel iedereen dit geÔnstalleerd, anders kun je het downloaden op java.com

Toetsenbord besturing

LINKSkijk linksom
RECHTSkijk rechtsom
NEERkijk naar beneden
OPkijk omhoog
PAGEUPzoom in
PAGEDOWNzoom uit
.roer stuurboord uit
,roer bakboord uit
Ageef gas
Zneem gas terug (achteruit)
Rroer recht
Froer recht en motor vrij
Vmotor in de vrij
Xgooi bakboord zwaard
Mgooi stuurboord zwaard
Tga een les terug
Yga een les verder
Ppauze
Lwind pijl
IInformatie tekst en richtingen aan horizon
SSnelheidsvectoren
SPATIEherstel oogpunt/kijkmodus
0kijkmodus behorende bij de les
1kijkmodus van bovenaf
2kijkmodus van boven ingezoomd
3kijkmodus van opzij
4kijkmodus vanaf de gashendel
5kijkmodus vanaf het voordek
6Kijkmodus vanaf achter het schip
7-9kijkmodi vanaf een vast punt

Lessen

  1. Introductie
  2. Muis besturing
  3. Toetsenbord besturing
  4. Tijd
  5. Wind
  6. Zwaarden
  7. Zeilen
  8. Boot bekijken
  9. Aan boord kijken
  10. Kijken vanaf de kant
  11. Lijnen
  12. Anker
  13. Achteruitvaren
  14. Aanleggen langswal (wind op de kop)
  15. Afvaren langswal (wind op de kop)
  16. Aanleggen hogerwal
  17. Afvaren hogerwal
  18. Aanleggen lagerwal
  19. Afvaren lagerwal (weinig wind)
  20. Afvaren lagerwal (veel wind)
  21. Aanleggen langswal (wind op de kont)
  22. Afvaren langswal (wind op de kont)
  23. Stuurmanszwaai
  24. Draaien in nauw vaarwater

Links


De digitale EbenhaŽzer vanaf opzij.


Je kunt varen in de haven van Harlingen.


Varen bij maanlicht


Uitdraaien op achterspring vanaf een lagerwal


EbenhaŽzer met 4 lijnen voor de wal


Sluis te Workum staat op rood-groen (zonder brug)

Beta versies

Dit zijn test versies, die nog fouten kunnen bevatten.
De beta versie kan roteren en verschuiven met de muis. Verder zijn er nog vele kleine wijzigingen.